background image
Edició en format digital: setembre del 2020 © 2020, Llucia Ramis, amb la mediació de MB Agencia Literaria, S. L. © 2020, Penguin Random House Grupo Editorial, S. A. U.Travessera de Gràcia, 47-49. 08021 Barcelona© 2020, Julio Fuentes, per les il·lustracionsPenguin Random House Grupo Editorial està a favor de la protecció del copyright.El copyrightestimula la creativitat, defensa la diversitat en l’ àmbit de les idees i el coneixement, promou la lliure expressió i afavoreix una cultura viva. Gràcies per comprar una edició autoritzada d’ aquest llibre i per respectar les lleis del copyrighten no reproduir ni distribuir cap part d’ aquesta obra per cap mitjà sense permís. En fer-ho esteu donant suport als autors i permetent que PRHGE continuï publicant llibres per a tots els lectors.Dirigiu-vos a CEDRO (Centre Espanyol de Drets Reprogràfics,http://www.cedro.org) si necessiteu reproduiralgun fragment d’ aquesta obra.ISBN: 978-84-02-42482-2Compost a Compaginem Llibres, S. L.Composició digital: Newcomlab S.L.L.www.megustaleer.com
Page 5 of 122
A tothom esmentat en aquest llibre
Page 6 of 122
background image
ÍndexEl que no és aquest llibre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15RayuelaJulio Cortázar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18Das GesamtwerkWolfgang Borchert . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20La història interminableMichael Ende . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22HereRichard McGuire . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24NadaCarmen Laforet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26Els marginatsSusan E. Hinton . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28Jo Kirrin, d’Els Cinc, i Jo March, de Donetes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30El marBlai Bonet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32AmarilloFélix Romeo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34Persèpolis / Fun HomeMarjane Satrapi / Alison Bechdel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36Trilogia de Claus i LucasAgota Kristof . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38L’adversariEmmanuel Carrère . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40La meva lluitaKarl Ove Knausgård . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42El QuixotMiguel de Cervantes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44La novel·la de GenjiMurasaki Shikibu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46Ars QuiméricaCristóbal Serra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48Llamadas telefónicasRoberto Bolaño . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50Esta luz / Fragmentos de un libro futuro / Ciudad del hombre / Hacia un saber sobre el almaAntonio Gamoneda / José Ángel Valente / José María Fonollosa / María Zambrano . . . . . . . . .52La insuportable lleugeresa de l’ésserMilan Kundera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54La pregària de TxernòbilSvetlana Aleksiévitx . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56Lèxic familiarNatalia Ginzburg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58Si això és un homePrimo Levi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60Sàpiens / Homo DeusYuval Noah Harari . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62The Children of Men / La carretera / El conte de la serventa / No em deixis maiP. D. James / Cormac McCarthy / Margaret Atwood / Kazuo Ishiguro . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6410
Page 7 of 122
background image
1111Diari, 1887-1910 / De l’inconvenient d’haver nascutJules Renard / E. M. Cioran . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66Trilogia dels tres cossos / Breu història de gairebé tot Cixin Liu / Bill Bryson . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68A Brief History of Everything («Una breu història de totes les coses»)Ken Wilber . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70Dersú UzalàVladímir Arséniev . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72BonsáiAlejandro Zambra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74Vida i destí / Herzog / Crónica de una muerte anunciada / El balcón del frangipani / La pianistaVassili Grossman / Saul Bellow / Gabriel García Márquez / Mia Couto / Elfriede Jelinek . . . . . .76Temps d’estiuJ. M. Coetzee . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78«Temps perdu», de Manual per a dones de fer feines, i Un vespre al paradísLucia Berlin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80Una dona difícilJohn Irving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82El club dels mentidersMary Karr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84Wave in the Mind («Contar es escuchar»)Ursula K. Le Guin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86Flowers in the AticV. C. Andrews . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88Dito in boccaFleur Jaeggy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90House of LeavesMark Z. Danielewski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92CarrieStephen King . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94La magnitud de la tragèdiaQuim Monzó . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96Les Particules élémentairesMichel Houellebecq . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98A Supposedly Fun Thing I’ll Never Do AgainDavid Foster Wallace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100El asesino y otros poemasAnne Sexton . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102The Empathy ExamsLeslie Jamison . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104Does the Noise in My Head Bother You?: A Rock ’n’ Roll MemoirSteven Tyler . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106Una confabulació d’imbècilsJohn Kennedy Toole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108A la recerca del temps perdutMarcel Proust . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110París no se acaba nuncaEnrique Vila-Matas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112WaldenHenry David Thoreau . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116Olvidado rey GudúAna María Matute . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118Epíleg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
Page 8 of 122
Page 9 of 122
background image
background image
background image
El que no és
aquest llibr
e
aquest llibr
e
Page 10 of 122
background image
background image
background image
Page 11 of 122
background image
1515El que no és aquest llibreCada llibre, en cada persona, té una història més enllà d’aquella que explica. Algunes passen sense més i d’altres et marquen per sempre. No vol dir que les primeres siguin menys importants: com a la vida, formen part del camí cap a paisatges memorables. Per això no m’agraden les llistes, perquè són excloents i, en fer recompte, acabes recordant el que vares oblidar. Et sap greu haver-ho descartat. I tret d’un sofriment insuportable, ningú no llevaria res de la seva vida, si això implicàs viure menys, oi?Tampoc no m’agrada ressenyar llibres. És com guiar els qui els llegiran des d’unes experiències, unes observacions o apreciacions, que no tenen per què ser compartides. Llegir, com escriure, parteix d’una mancança. De la dificultat d’entendre el món. Si està posat negre sobre blanc sembla més fàcil perquè adquireix un sentit que la realitat, en realitat, no té.De fet, llegir no serveix per a res. Mirar una posta de sol tampoc no serveix per a res, ni passejar per una fageda a la tardor, ni escoltar la teva cançó preferida. Fer que el món sigui més gran, i conquerir-lo, no cal que sigui útil. Llegir et permet viure les vides que et falten, imaginar-te aquelles que voldries per a tu, patir per aquelles que no i continuar mentrestant amb la teva, des de perspec-tives noves.La literatura és sentir que entens alguna cosa i que algú t’entén. Que et coneix millor que ningú, perquè t’ha dit allò que tu no gosaves dir-te. O, com recorden a Shadowlands, llegir és saber que no estàs sol. Quan llegeixes, aprens a llegir els altres. Abstraus el cas concret i concretes l’abstracció. En veure per escrit el que ja sabies però no sabies expressar; en identificar, endreçats, aquells conei-xements que, de tan caòtics, ignoraves tenir; en incorporar la informació que et faltava, tot encaixa, per fi. El cor et va a mil per hora, et bull la sang. Estimes el text que ho ha fet possible. Necessites gravar cada paraula i cada emoció i cada idea en la memòria. Però si no pots fer-ho no passa res, perquè aquí està tot imprès.
Page 12 of 122
background image
1616Doblegues cantons de pàgines que no revisaràs, subratlles frases que, d’aquí a uns anys, no sabràs per què estan subratllades. Rius i plores pel que no sempre et permets plorar ni riure. Ho saps tot. Et deixes portar.Igual que en altres tipus d’amor, com més llegeixes, menys et marca el que llegeixes. Estimes d’una manera més serena. Ja no és aquell descobriment adolescent que et va ensenyar a pensar i a sentir i a continuar llegint. Per això, la tendència és recordar abans aquelles primeres vegades, encara que la veri-tat es trobi a les següents. Aquella carícia que recorre amb delicadesa el traç d’antigues cicatrius.Això no és un cànon, ni una biografia literària, ni un inventari dels millors llibres que he llegit. Només és un passeig per alguns moments que recordo. O, com la memòria mateix, un joc.
Page 13 of 122
background image
background image
background image